Wachttijd overbruggen

Wachtlijsten zijn een groot probleem in de GGZ in heel Nederland. Helaas geldt dat ook voor onze praktijk. Dat betekent echter niet dat je tijdens het wachten niets kan doen. Tijdens het wachten kan je zelf een start maken met werken aan je herstel. Je hebt daarvoor een aantal mogelijkheden:

Apps: Er zijn verschillende apps die je op een praktische manier kunnen helpen, bijvoorbeeld door opdrachten te doen, te registreren of te ontspannen. Bijvoorbeeld: ‘VGZ Mindfulnesscoach’, Worrytree, Learn to ACT, G-Schema of de Wachttijden app van GGZ rivierduinen. Daar kan je informatie vinden over wat je kan doen tijdens het wachten. Deze app is ok beschikbaar voor cliënten van andere praktijken en instellingen.

Boeken: Er zijn verschillende zelfhulpboeken die je kan lezen. Het is wel van belang dat je een boek kiest met een wetenschappelijke basis. Er staan dan ook vaak opdrachten in waar je actief mee aan de slag kan gaan.

Bijhouden hoe het met je gaat: Wanneer je aan het wachten bent op je behandeling is het handig om alvast ergens bij te houden hoe het met je gaat en wat je bezig houd. Bijvoorbeeld door het bijhouden van een dagboek of bullet journal. Op deze manier krijg je wat meer zicht op hoe je je voelt en wat je graag zou willen, zodat je dit ook goed kan aangeven bij je behandelaar als je eenmaal op intake komt. Je kan dit via een app doen of gewoon in een schriftje of agenda.

Het kan helpen om dit op een systematische manier te doen en op te schrijven wat er gebeurt en hoe je je hierbij voelt en wat je erover denkt.

Praktische hulp: als je praktische problemen hebt, dan zijn er verschillende instanties die je daarbij kunnen helpen: schuldhulpverlening, vrijwilligersorganisaties, maatschappelijk werk, etc. Bij je gemeente kan je informeren naar het aanbod bij jou in de buurt.

POH-GGZ: De meeste huisartsen hebben een praktijkondersteuner GGZ. Deze POH-GGZ kan helpen om de wachttijd naar de GB-GGZ te overbruggen. Neem voor de mogelijkheden contact op met je huisarts.

Emotionele hulp: Een last alleen dragen is altijd zwaarder, neem één of meer mensen in je omgeving in vertrouwen. Ze hoeven (en kunnen) je problemen waarschijnlijk niet meteen oplossen, toch kunnen ze een grote steun zijn. Vraag ze om te luisteren, er te zijn voor jou en leuke dingen met je te ondernemen.

Patiëntenverenigingen en informatie:

https://adfstichting.nl/

https://www.depressievereniging.nl/

https://www.autisme.nl/

https://www.weet.info/

https://www.sivz.nl/

http://www.zogeknogniet.nl/

https://www.vgct.nl/kennisnet